اعلامیه مشترک بمناسبت٦۰- مین سالگرد پیمان نظامی ناتو
احزاب کمونیست و کارگری احزاب کمونیست و کارگری

سوم آوریل ٢۰۰٩

 چهارم آوریل سال ٢۰۰٩، ٦۰ سال از بنیانگذاری پیمان نظامی ناتو، سازمان امپریالیستی تحت هژمونی ایالات متحده، می گذرد.

ناتو برای مقابله با اتحاد شوروی، اولین دولت کارگری جهان که، نه تنها هجوم فاشیسم را دفع کرد، حتی با پیروزی بر آن، تکان شدیدی به مبارزه در راه آزادی ملی و اجتماعی در تمام  جهان داد، تشکیل گردید. دولتهای امپریالیستی آمریکا، کانادا و اروپای غربی مجبور بودند با توسل به مکانیزم سیاسی- نظامی مردم را سرکوب کنند و بترسانند. این اجبار، منجر به پایه گذاری ناتو گردید. هدف آن ممانعت و جلوگیری از هرگونه تغییر و تحول مترقیانه، حتی با توسل به نیروی نظامی است. ناتو بمنظور تأمین منافع امپریالیسم، از رژیمهای ارتجاعی و دیکتاتوری در یونان، ترکیه، اسپانیا، پرتقال پشتیبانی کرد و در تقسیم قبرس نقش مهمی ایفا نمود. ضدیت با کمونیسم و توسل به همه اشکال فریبکاری و تحریکی بر علیه جنبشهای انقلابی کمونیستی و مبارزات خلقهای جهان در راه صلح، عدالت اجتماعی و سوسیالیسم، اساس فعالیت آن را تشکیل می دهد. سراسر تاریخ و نقش آن بعنوان ژاندارم امپریالیستی، تخلف از موازین حقوق بین المللی، خون ریزی و دخالتهای مستقیم و غیر مستقیم در همه جهان می باشد.

امروز، ماهیت ناتو بعنوان مکانیزم نظامی، بمثابه ابزار سرکوب امپریالیستی برعلیه مردم کشورهای عضو ناتو و خارج از محدوده اراضی آنها، با هدف برقراری «نظم نوین»، کاملا آشکار شده است.

تلاش برای معرفی کردن ناتو بعنوان ابزار دفاعی، یک دروغ بزرگ تبلیغاتی است برای پنهان ساختن وظایف و  نقش اصلی این سازمان امپریالیستی. طی اجلاس رم در سال ۱٩٩٢ و اجلاس واشینگتن در سال ۱٩٩٩، به بهانه مبارزه با تروریسم و تأمین امنیت حمل وانتقال مواد کانی و غیره، دکترین جدید ناتو، دایر بر امکان مداخله نظامی در هر نقطه جهان تنظیم گردید. پس از آن ساختار ناتو بر مبنای نیروهای واکنش سریع تجاوزگر و قاتل  نوسازی شد.

ایالات متحده امریکا به همراه اتحادیه اروپا، یوگسلاوی واحد را قطعه- قطعه کرد. ناتو جنگ بوسنی را راه انداخت و وارد جنگ کثیفی برعلیه صربستان شد. طی بمباران ۷٨ روزه سال ۱٩٩٩ این کشور را با خاک یکسان ساخت و نیروهای ناتو و اتحادیه اروپا، کوزوو را اشغال و از صربستان جدا کردند.

جنگ ناتو در بالکان و افغانستان، مشارکت در اشغال عراق نمونه ای از بربریت امپریالیسم در اشغالگری و سرکوب خلقها برای برقراری «نظم نوین» و تجسم تجاوز گری امپریالیسم است. با استقرار سپر به اصطلاح دفاع موشکی در لهستان و جمهوری چک، ناتو تقویت و به سیستم سلاحهای خطرناکتر تسلیح می گردد. با اجرای برنامه «همکاری بخاطر صلح»، کشورهای بیشتری را به ترکیب ناتو وارد می کنند. بر اساس همین برنامه، همه کشورهای سابقا سوسیالیستی اروپای مرکزی و جنوب شرقی به عضویت ناتو در آمدند. در حال حاضر، برای قبولاندن برنامه آورو- آتلانتیک، دولت قبرس را تحت فشارهای شدید قرار داده اند. دولت و مردم قبرس نیز  شدیدا، مقاومت می کنند. زیرا، نزدیکی به ناتو بمعنی رسمیت بخشیدن به حضور ارتش ترکیه در قبرس و عملا بمعنی برسمیت شناختن بخش شمالی این جزیره خواهد بود که نظامیان ترکیه با حمایت کامل آمریکا و ناتو تا کنون در اشغال خود دارند.

امپریالیسم آمریکا- ناتو– اتحادیه اروپا مفاهیم کاملا به هم پیوسته ای هستند. صرفنظر از اختلافات و تضادهای موجود بین آمریکا و اتحادیه اروپا، هر دوی آنها ماهیت ضد مردمی دارند. اتحادیه اروپا، بر اساس  اورو- معاهده، ناتو را بمثابه رکن اصلی خود می شمارد. ارتش اتحادیه اروپا با ناتو پیوند خورده است. فرانسه به فرماندهی نظامی ناتو بر می گردد.

ناتو در ٦۰- مین سال موجودیت خود با راه اندازی تبلیغات بی سابقه بواسطه وسایل ارتباط جمعی وابسته، دانشگاهها و مراکز علمی تحقیقاتی و غیره که بر اساس برنامه های ناتو تغذیه مالی می شوند، تلاش می کند خود را «کبوتر معصوم» نشان دهد و تاریخ را جعل نماید. ناتو بر خلاف آنچه که تصور می شود، چندان هم پرتوان نیست. با اینکه بحران اقتصادی جهانی امپریالیسم، موجب تقویت تجاوزگری امپریالیسم شده است ولی، در عین حال ناتوانی سرمایه داری را نیز بنمایش درآورده است. امپریالیسم بدون اعمال کنترل بر بازارهای جدید، بدون گسترش میدان نفوذ خود، بدون غارتگری و تجاوز به خلقهای دیگر، بدون استثمار مردم کشور خود و توسعه عرصه فعالیت انحصارات امپریالیستی، نمی تواند به موجودیت خود ادامه دهد.

در مقابل ناتو، نیروهای ضد امپریالیست در همه جهان، مخافان جنگ، جنبشهای جهانی ضد امپریالیستی بخاطر صلح قرار گرفته اند که در هماهنگی با جنبش کارگری و دیگر جنبشهای مردمی- جنبش زنان، جوانان و جنبشهای همبستگی، بر علیه امپریالیسم مبارزه می کنند و با صدای بلند به همه متحدان «پیمان تجاوزگر» اعلام می کنند: «ما خواهان انحلال سریع ناتو هستیم!» این تنها راه نجات خلقهاست. ما برای دستیابی به صلح در هر جای جهان، باید تجاوزگریهای امپریالیسم را مهار کنیم و آن را به شکست بکشانیم.

امروز فقط تقبیح جنایات و تشریح تهدیدهای ناتو کافی نیست. گسترش جنبشهای ضد جنگ و ضد امپریالیستی بخاطر صلح در جهان، در پیوند با مبارزات زحمتکشان، جوانان و نیروهای وسیع  اجتماعی و خلقی ضروری است. خلقها با مبارزات خود می توانند از اجرای برنامه های جنایتکارانه ناتو و دیگر نیروهای امپریالیستی ممانعت بعمل آورند و بر آنها پیروز شوند.

ما، احزاب کمونیست و کارگری همه را به تشدید مبارزه در راه:

- کاهش هزینه های نظامی،

- ممنوعیت برنامه های ناتو در دانشگاهها،

- فراخواندن فوری واحدهای نظامی  مستقر و اعزامی به عملیات امپریالیستی در خارج از محدوده کشورهای خود،

- در راه آزادی کشورهای خویش، کشورهای اشغال شده و مورد دخالت امپریالیستی از نظامیان امپریالیسم،

- برچیدن تمام پایگاههای نظامی خارجی،

- در راه انحلال ناتو، فرا می خوانیم.

 

جاوید باد دوستی خلقها!

نابود باد نظم جدید امپریالیستی!

-----------------------------------------------

ترجمه: ا. م. شیزلی

منبع: پایگاه اینترنتی حزب کمونیست- کارگری روسیه(www.rkrp-rpk.ru)


April 12th, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی